Gdańsk - Żuraw i Ołowianka

Z dziennika podróży Michała ( dzień szósty - zwiedzamy Żuraw Gdański i Muzeum Morskie na Ołowiance :
Przemieszczając się po Gdańsku autobusami z kartą turystyczną wysiadamy na przystanku „Brama Wyżynna „ i spacerem przez cały Długi Targ udajemy się w kierunku Zielonej Bramy. Tu kończy się Droga Królewska :

Zielona Brama , jedna z najładniejszych bram miejskich została zbudowana z przeznaczeniem na siedzibę władców polskich. W dzisiejszej formie powstała w latach 1564 – 1568.
Przechodzimy na Długie Pobrzeże na którym znajduje się słynny Żuraw Gdański a naprzeciwko wyspa Ołowianka z Muzeum Morskim i przycumowanym do nabrzeża statkiem „Sołdek” i w gruzach Wyspa Spichrzów.

Zwiedzamy słynny żuraw Gdański uwieczniany na wielu fotografiach, obrazach i szkicach przez licznych w tym rejonie artystów.
Żuraw- najstarszy zachowany dźwig portowy w Europie. Został zbudowany w latach 1442 - 1444 w formie dwóch ceglanych baszt, miedzy którymi zainstalowano drewniany mechanizm dźwigowy. Pełnił potrójną funkcję: dźwigu przeładunkowego, fortyfikacji obronnej i bramy miejskiej.
Mechanizm wyciągowy Żurawia, uruchamiany początkowo przez jedno koło, był kilkakrotnie modernizowany, ostatecznie przyjmując kształt dwóch par kół deptakowych. Dolna para kół służyła do przeładunku towarów, górna do stawiania masztów na statkach. Koła wprawiane były w ruch przez robotników chodzących w ich wnętrzu.
Zwiedzamy wystawy obecnie prezentowane w muzeum : "Gdańsk od XVI do XVIII wieku - życie portowego miasta". Kolejne części wystawy zatytułowane są: "Nawigacja w dawnym porcie gdańskim", "Techniki przeładunków", "Kantor kupca", "Pokój w domu mieszczańskim", "Walka o głębię"' oraz "Rzemiosła pomocnicze szkutnictwa".



Z przystani spod "Żurawia" co 15 minut odpływa prom "Motława", który przewozi zwiedzających do Muzeum.
W Muzeum zapoznajemy się z historią walk polskich marynarzy o niepodległość w latach 1918-1920, fakty związane z tworzeniem Marynarki Polskiej i utworzeniem Wolnego Miasta Gdańsk. Liczne zabytki, dokumenty i fotografie zgromadzone na wystawie opowiedzą o roli Ligi Morskiej (Rzecznej) i Kolonialnej, atlantyckich rejsach polskich żeglarzy, żegludze towarowo-pasażerskiej, szkolnictwie i muzealnictwie morskim, przemyśle stoczniowym, Polskiej Marynarce Wojennej i Handlowej.

Po zwiedzeniu muzeum udajemy się na zacumowany przed Spichlerzami statek-muzeum Sołdek, pierwszy pełnomorski statek zbudowany w Gdańskiej Stoczni po II wojnie światowej.
Opuszczamy wyspę Ołowiankę wracając promem na przystań przy Długim Pobrzeżu.

Michał Krajnik