Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - nie tylko cenne dziedzictwo, ale i wielka frajda!
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe o szerokości toru 785 mm to unikat w Polsce i na świecie! To najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa całym globie. Co prawda w Anglii istnieje starsza, ale nie działa nieprzerwanie. Ta na Górnym Śląsku istnieje od roku 1853. Działa od wtedy do dziś nieprzerwanie, mimo dwóch wojen, powstań śląskich i innych znaczących wydarzeń na tym terenie!
Jak nietrudno się domyślić, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały dla przemysłu. Był to wówczas kluczowy element systemu transportowego okręgu przemysłowego, a nitki torów ciągnące się setkami kilometrów połączyły górnośląskie kopalnie, huty, fabryki i elektrownie. Początkowo była to kolej konna, a w 1855 roku uruchomiono pierwsze wąskotorowe parowozy. Tutejsza kolejka czyli "Rosbanka" hulała z wielkim sukcesem i rozmachem przez ponad 100 lat! Załamanie przyszło pod koniec XX stulecia, gdy w dużej mierze skończył się w regionie przemysł ciężki. Wtedy zlikwidowano dużą część rozległej sieci, a te zachowane przystosowano do ruchu turystycznego.
Turystyczna kolej
I tak ocalałą linię Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie w 2002 roku przejęło miasto Bytom, a opiekuje się nią Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Co roku w sezonie turystycznym kursuje tu kolej wąskotorowa wożąca turystów. Przystanki na trasie kolei pozwalają zwiedzić unikalne atrakcje - Sportową Dolinę w dolomitach na Suchej Górze, Zabytkową Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach czy słynny Zalew Chechło-Nakło na granicy Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego. Dodatkowo na miejscu, w Bytomiu Karbiu można zwiedzić zabytkową stację wraz z lokomotywownią.
To bardzo ciekawe doznanie i przeżycie. Dotknięcie cennego dziedzictwa budzi sentyment i szacunek, ale to poza tym frajda nie tylko dla dzieci. Pociągi to zawsze fajny sposób na rodzinną przygodę, a ta pozwala poznać zarazem postindustrialny krajobraz Górnego Śląska, jak i jego zielone połacie. To około godzinna podróż w jedną stronę, wydłużona o kolejowe ciekawostki na miejscu. Takiego zabytku techniki nie powstydziłby się nikt na całym świecie!
My to niecodzienne miejsce poznaliśmy podczas tegorocznej Industriady - Święta Szlaku Zabytków Techniki. Już wiemy teraz, co to nastawnia i jak się w niej steruje torami i semaforami dla pociągów. Wiemy też, jak się ustawia wykolejone pociągi, gdzie śpią lokomotywy i jak bezpieczny jest transport kolejowy. A jeszcze w najbliższy weekend macie szansę przejechać się koleją, zanim pójdzie spać na zimę. Gorąco polecamy 🙂
Informacje praktyczne
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
ul. Reja - Parowozownia, Bytom
tel. 666-904-142
Aktualne informacje:
https://www.facebook.com/GKWBytom